اینستاگرام می گوید که چطور از هوش مصنوعی برای بخش اکسپلور استفاده می نماید
به گزارش فروشگاه خورشید، بخش اکسپلور اینستاگرام را دیگر همه مان می شناسیم؛ جایی عالی برای پیدا کردن عکس ها و ویدیوهایی عجیب که احتمالا قرار است بخش قابل توجهی از وقت ما را هم در لحظه ازآن خود نمایند. حالا اینستاگرام به تازگی جزئیاتی را اعلام نموده تا بفهمیم که چطور این اپلیکیشن با استفاده از یادگیری ماشینی، محتوای نمایش داده شده در اکسپلور هر کاربر را انتخاب می نماید. یک نکته مهم در این میان، این است که بخش اکسپلور نمی خواهد پست های جذاب به ما نشان دهد، بلکه قرار است حساب های کاربری را به ما معرفی کند که فکر می نماید ما به آن ها علاقه داریم.
ماهیت این پستی که اینستاگرام در بلاگ خود منتشر نموده، همانطور که انتظار داشتیم فنی است و هیچ نکته شگفت انگیزی هم درباره آن وجود ندارد. اما دیدن پشت صحنه و اینکه چطور الگوریتم های این سیستم تحت نظر هستند تا کاربران را به سمت محتوای خطرناک، نفرت انگیز و افراطی سوق ندهند، جذاب است.
در حال حاضر اینستاگرام به اندازه یوتیوب برای پخش و نمایش محتواهای خطرناک، مورد انتقاد نیست. یوتیوب در این زمینه آنقدر ضعیف بوده که نیویورک تایمز به آن لقب افراط گرای بزرگ داده است. اما همچنان اینستاگرام هم در این زمینه درست مثل هر شبکه اجتماعی دیگری، با مشکل روبرو است. حتی گاهی دیده شده که بعضی مکانیزم های این اپلیکیشن باعث شده تا حساب های کاربری که موضوعات حساسی مثل مقابله با واکسیناسیون را منتشر می نمایند، پیشنهاد دهد.
در این پست جدیدی که در بلاگ اینستاگرام منتشر شده، مهندسین اینستاگرام شرح می دهند که چطور بخش اکسپلور کار می نماید و همزمان سعی می نمایند از مسائل حساسی که در این میان وجود دارد، دوری نمایند. ایوان مدودف، مهندس نرم افزار در اینستاگرام، در یک ایمیل به وب سایت ورج اینطور شرح داده که: این اولین بار است که ما اینطور با جزئیات درباره بلوک های اساسی که به ما یاری می نمایند محتوای شخصی سازی شده را در این مقیاس آماده کنیم، شرح می دهیم.
پست بلاگ اینستاگرام روی این نکته تاکید می نماید که ما با یک شبکه اجتماعی عظیم روبرو هستیم و محتوایی که روزانه در آن منتشر می گردد، دسته بندی های کاملا مختلفی دارند. از خوشنویسی های عربی بگیرید تا انواع مختلف اسلایم ها! در چنین شرایطی، پیدا کردن محتوا و پیشنهاد دادن آن ها به کاربران در صفحه اکسپلور، چالش بسیار بزرگی است. اینستاگرام نیز برای پشت سر گذاشتن این چالش، به جای اینکه روی پست ها برای پیشنهاد دادن در صفحه اکسپلور تمرکز کند، روی حساب های کاربری که ممکن است شما دوست داشته باشید تمرکز نموده و پست های آن ها را نمایش می دهد.
الگوریتم های اینستاگرام می توانند معین نمایند که کدام حساب های کاربری شبیه به یکدیگر هستند. این کار توسط یک متد یادگیری ماشینی به نام Word Embedding انجام می گردد. اما این Word embedding اصلا چطور کار می نماید؟ روش کار به این صورت است که سیستم ترتیب قرارگیری کلمات در کنار یکدیگر را تشخیص می دهد و سپس می فهمد که این کلمات چقدر به هم شبیه هستند. برای مثال، یک سیستم Word Embedding متوجه می گردد که کلمه آتش معمولا در کنار کلماتی چون زنگ خطر قرار می گیرد و امکان اینکه آتش را در کنار کلمه ای مثل پلیکان یا ساندویچ ببینیم، چیزی نزدیک به صفر است. اینستاگرام هم از چنین روشی استفاده می نماید تا بفهمد که دو حساب کاربری چقدر شبیه به هم هستند تا بتواند محتوای یک حساب کاربری را در صفحه اکسپلور نمایش دهد.
برای پیدا کردن محتوای مناسب صفحه اکسپلور، اینستاگرام ابتدا از مفهومی به نام اکانت های بذر یا Seed Accounts استفاده می نماید. این اکانت ها شامل حساب های کاربری هستند که کاربر پیش از این با آن ها تعامل داشته است. این تعامل می تواند شامل لایک کردن یکی از پست های آن و یا سیو کردن یکی از آن ها باشد. سپس الگوریتم های اینستاگرام، اکانت های دیگری که شبیه به این اکانت های بذر هستند را پیدا و از آن ها، 500 پست را انتخاب می نماید. حالا این 500 کاندیدای انتخاب شده، فیلتر می شوند تا آن هایی که اسپم هستند، اطلاعات نادرست دارند و یا قوانین و مقررات اینستاگرام را زیر پا می گذارند، از این لیست 500 تایی حذف شوند. سپس پست های باقی مانده براساس اینکه کاربر چطور ممکن است با هر کدام از آن ها تعامل داشته باشد انتخاب می گردد. در نهایت، 25 پست که از آن ها انتخاب شده و در صفحه اول اکسپلور کاربر، نمایش داده می شوند.
اینجا چند نکته وجود دارد که نباید از آن ها به سادگی گذشت. اول اینکه اینستاگرام به صورت کامل و با جزئیات، این پروسه را شرح نمی دهد. هنوز هیچ اطلاعی نداریم که چطور اینستاگرام بعضی از 500 کاندیدا را به عنوان اسپم یا منتشر نماینده اطلاعات نادرست، شناسایی می نماید. و البته این موضوع خیلی هم جای تعجبی ندارد زیرا شرح دادن فرایند دقیق انجام این فرآیند، به اسپمرها یاری می نماید تا الگوریتم های اینستاگرام را دور بزنند. همچنین Instagram نمی گوید که تا چه حد از یادگیری ماشینی استفاده می نماید تا محتوایی که نامناسب است را شناسایی کند. دانستن این موضوع از آن جایی جالب توجه است که اخیرا فیس بوک، شرکت مالک اینستاگرام، گفته بود که AI یک گلوله جادویی برای ایجاد تعادل است.
بگذارید برویم سراغ مثال پست هایی که در رابطه با جنبش ضد واکسن هستند. اینستاگرام توانسته تا حد زیادی جلوی پیشروی محتواهای مرتبط با این جنبش را بگیرد اما بیشتر این کار را با روش های دستی انجام داده است. برای مثال جلوی هشتگ هایی که حاوی محتوایی هستند که تایید شده اطلاعات نادرست دارند مثل #vaccinescauseaids را گرفته است. همزمان به سازمان های بهداشتی مثل World Health Organization اتکا می نماید تا آن ها پست های خطرناک را شناسایی نمایند و اینستاگرام آن ها را حذف کند.
در این زمینه AI می تواند کاربردی باشد؟ هنوز نمی دانیم اما مدودف می گوید که این شرکت دارد روی این موضوع کار می نماید. او به صورت معین گفته که: ما همچنین در حال آموزش مدل های هوش مصنوعی هستیم تا به صورت فعال بتواند پست هایی که اطلاعات غلط در خصوص واکسن دارند را شناسایی نموده و به صورت اتوماتیک در رابطه با آن ها عمل کند.
نکته مهم دیگری که از این پست فهمید ه ایم و خود اینستاگرام هم به آن اشاره نموده است، بهترین کار برای اینکه بتوانید به پست هایی که در تب اکسپلور شما قرار می گیرند جهت دهید، این است که بیشتر سراغ محتوایی بروید که به آن علاقه دارید. اگر هم می خواهید بعضی پست ها یا به طور دقیق تر اکانت هایی که در اکسپلور دیده اید را دیگر نبینید، باید از ابزار see fewer posts like this بهره ببرید. برای دسترسی به این ابزار کافی است وقتی پستی را در تب اکسپلور باز می کنید، روی سه نقطه بالای پست بزنید و سپس این گزینه را انتخاب کنید. این دو روش، بهترین روش هایی هستند که با آن می توانید الگوریتم اینستاگرام برای تب اکسپلور را باب میل خودتان تربیت کنید!
منبع: TheVerge
منبع: دیجیکالا مگ