این هشت نفر استاد نجات دادن صداوسیما بوده اند و حالا ممنوع اند

به گزارش فروشگاه خورشید، با هر متر و معیاری هم که خاطرات تلویزیونی خود طی چهار دهه را مرور کنیم، کم نیستند چهره هایی که زمانی حضورشان زمینه ساز اعتبار یک سریال بود و با علاقه به تماشای نقش آفرینی های شان از قاب جادویی تلویزیون می نشستیم و حالا سال هاست که یا به سینما کوچ نموده اند و یا به هر دلیلی دیگر تمایلی به حضور در پروژه های تلویزیونی ندارند. این 8 بازیگر مطرح این روزهای سینما و شبکه نمایش خانگی، تنها مشتی نمونه خروار از ستاره هایی هستند که زمانی تلویزیون ویترین خود را با حضور آن ها آذین می کرد و حالا دیگر بعید است آن ها دل و دماغی برای تکرار این همکاری داشته باشند.

این هشت نفر استاد نجات دادن صداوسیما بوده اند و حالا ممنوع اند

شهاب حسینی

شهاب حسینی از چهره های مولود تلویزیون است. او که اولین بار حضور مقابل دوربین را در برنامه تلویزیونی اکسیژن و در قامت مجری تجربه کرد، در ادامه برای اولین بار در سریال پس از باران به عنوان بازیگر در قالب تلویزیون حاضر شد. حسینی به علت چهره سمپاتش مورد توجه کارگردانان نهاده شد و خیلی زود با ایفای نقش اصلی در سریال پلیس جوان به معروفیت رسید. خاطرات جذابی از حضور حسینی در سریال های پیروزی همانند مدار صفر درجه و شوق پرواز در خاطرمان به جای مانده است. همین اواخر نیز با سریال پوست شیر حضوری درخشان در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد. او همزمان فعالیت های سینمایی خود را هم دنبال می نماید اما در پی بعضی مواضعی که در حوادث یکسال گذشته داشته، بعید است در آینده نزدیک شاهد حضور تازه ای از او در قاب تلویزیون باشیم، مگر سریال سرزمین مادری کمال تبریزی که بعد از سال ها گویا قرار است روی آنتن برود. او فیلم مهم مست عشق به کارگردانی حسن فتحی را هم در انتظار اکران عمومی در سینماها دارد.

لیلا حاتمی

در سال 67 در حالی که هنوز سنین نوجوانی را سپری می کرد، در یادگار ماندگار پدرش زنده یاد علی حاتمی یعنی هزاردستان مقابل دوربین ظاهر شد و نقشی کوتاه را ایفا کرد. تجربه ای که در سینما با دلشدگان و کمال الملک هم تکرار شد. سال ها بعد به دعوت داریوش مهرجویی در فیلم لیلا درخشید و تبدیل به ستاره سینما شد. در تلویزیون اما گزیده کاری در پیش گرفت. هر چند او در دوران معروفیتش تنها در دو سریال کیف انگلیسی و پریدخت ایفای نقش کرد، اما همین حضور کوتاهش در قاب تلویزیون هم خاطره ساز بوده است. لیلا حاتمی خارج از قاب تلویزیون بخت خوبی در تجربه های سریالی نداشت و حضورش در دو سریال شبکه نمایش خانگی نهنگ آبی و شبکه مخفی زنان تا به امروز هیچ آورده ای برای کارنامه حرفه ای او به همراه نداشته است. لیلا حاتمی اما در زمینه سینما همچنان بازیگری فعال است و همین روزها فیلم تازه اش با عنوان تصور که پیشتر در جشنواره کن رونمایی شده بود، در حال آماده سازی برای ورود به چرخه اکران عمومی است.

پرویز پرستویی

از همان سال های ابتدایی دهه 60 و همزمان با درخشش در سینما، جزو بازیگران جوانی بود که در نقش های فرعی در سریال های تلویزیون هم حضور داشت. در آن سال ها می توان مهم ترین تجربه او را حضور در رعنا دانست که هنوز هم خاطره اش در حافظه بعضی مخاطبان سیما به جای مانده است. پرستویی در سریال های مهمی چون امام علی(ع) و خاک سرخ هم حضور داشت اما بیشتر مخاطبان جوان تر احتمالا او را با سریال های زیرتیغ و آشپزباشی، هر دو به کارگردانی محمدرضا هنرمند به یاد می آورند. پرستویی از سال 88 و بعد از پخش آشپزباشی در هیچ سریال تلویزیونی حضور نداشته است. در فراوریات شبکه نمایش خانگی هم او تنها در هم گناه ایفای نقش نموده و در این عرصه هم چندان پرکار نبوده است. فیلم سینمایی بی همه چیز در سال 99 هم آخرین حضور او بر پرده سینماها بوده است. پرویز پرستویی یکی از بازیگران فعال در فضای مجازی است و با توجه به بعضی موضع گیری هایش بعید است در آینده نزدیک شاهد حضور دوباره اش در تلویزیون باشیم.

رامبد جوان

شاید برای نسل نوتر رامبد جوان تنها با خندوانه شناخته گردد اما جوان از سال های پیشتر در مقام بازیگر و کارگردان حضوری فعال در فرآیند سریال سازی تلویزیون داشته است. شاخص ترین این حضورها هم یکی از همان اولی ها یعنی خانه سبز بود که او را با نام فرید جنگل برد به یکی از کاراکترهای محبوب مخاطبان تلویزیون تبدیل کرد. رامبد جوان بعدها در مقام بازیگر با کت جادویی و در مقام کارگردان با گمگشته و مسافران در قامت یک سریال ساز پیروز در تلویزیون ظاهر شد. تمرکز او بر برنامه سازی از نیمه نخست دهه 90 نسبتش با تلویزیون را تغییر داد. ماجراهای عجیب و غریب مربوط به تعطیلی خندوانه، فاصله میان رامبد جوان و تلویزیون را طی سال های اخیر به صورت تصاعدی زیاد نموده است. او که تا همین چند سال پیش یکی از امیدهای اصلی تلویزیون برای حفظ مخاطب به واسطه خلاقیت در برنامه سازی و سریال سازی به شمار می رفت با ورود مدیران نو از میدان خارج شد و طبیعتا به شبکه نمایش خانگی پناه برد. هرچند مردم معمولی توفیقی برایش به همراه نداشت.

محسن تنابنده

از نیمه دهه 80 به عنوان فیلمنامه نویس با سازندگان سریال های طنز تلویزیون همکاری داشت و همزمان نقش آفرینی در فیلم های سینمایی را هم تجربه می کرد. او سال 86 برای بازی در استشهادی برای خدا سیمرغ بازیگری را هم شکار کرد اما باید چند سال دیگر صبر می کرد تا با مرکز در قاب تلویزیون، معروفیت و محبوبیت همزمان را تجربه کند. نقی معمولی مسیر زندگی حرفه ای محسن تنابنده را تغییر داد و او را طی بازه زمانی نزدیک به یک دهه تبدیل به برگ برنده تلویزیون برای جذب مخاطب کرد. پخش پرحاشیه فصل ششم مرکز در سال 98 آخرین بستر همکاری میان محسن تنابنده در مقام نویسنده و بازیگر نقش اصلی این سریال با تلویزیون بود. تنابنده از آن موقع از تلویزیون فاصله گرفته و اظهارات گاه به گاه عوامل این مجموعه و مدیران تلویزیون هم هیچ نشانی از امکان تعامل مجدد و بازگشت آن ها به آنتن ندارد. بعید است در آینده نزدیک شاهد حضور محسن تنابنده در یک سریال تلویزیونی باشیم. او این روزها سریال رهایم کن را در شبکه نمایش خانگی در حال پخش دارد.

جواد عزتی

در سریال من یک مستأجرم نقش یک پیک موتوری را داشت، خیلی کوتاه می آمد، غذایی را تحویل می داد و می رفت! جواد عزتی در ابتدای دهه 80 با همین نقش فرعی وارد دنیای سریال های تلویزیونی شد و آرام آرام به علت استعدادی که داشت توانست نقش های جدی تری را ایفا نماید. سریال های طنزی مانند کمربندها را ببندید و قرارگاه مسکونی فرصتی ویژه برای درخشش او بود و در ادامه با تجربه هایی مانند دودکش مورد توجه نهاده شد. اما قطعا خاطره سازترین حضور عزتی در یک سریال مربوط به دردسرهای بزرگ می گردد؛ سریالی که در دو فصل فراوری شد و عزتی در قالب آن حسابی خوش درخشید و بعد از معروفیتی که در این سریال کسب کرد، در سال 95 در بیمار استاندارد حضور داشت و بعد از آن دیگر سراغ سریال های تلویزیونی نرفت. او از ابتدای دهه 90 به صورت ویژه مورد توجه کارگردانان سینما نهاده شد و تبدیل به بازیگری پولساز و طبیعتا گران در سینمای ایران شد. قهوه تلخ و زخم کاری هم نشان داد او ظرفیت بالایی برای درخشش در شبکه نمایش خانگی دارد.

فاطمه معتمدآریا

در نیمه ابتدایی دهه 60 وارد عرصه بازیگری سینما شد و همزمان دلبستگی های خود در زمینه کارهای عروسکی را هم دنبال می کرد. صداپیشگی در مجموعه هایی مانند شهر موش ها و خونه مادربزرگه به همین دلیل بود. فاطمه معتمدآریا اما در سال 69 و با ایفای نقش در آرایشگاه زیبا برای اولین بار در قاب تلویزیون ظاهر شد و بعدها در سال 70 با گل پامچال به یک چهره تلویزیونی تمام عیار تبدیل شد. او همزمان با پرکاری در سینما نزدیک به یک دهه از تلویزیون فاصله گرفت اما بازگشتش با دو مجموعه زیر تیغ و آشپزباشی بسیار خاطره ساز بود. معتمدآریا یکی از چهره های معترض این روزهای سینما محسوب می گردد که حتی تعیین نیست فیلم هایی که پیش از این در آن ها ایفای نقش نموده چه سرانجامی در فرآیند عرضه پیدا خواهند کرد. بعضی حدس ها حاکی از آن است که حتی دیگر امیدی به بازپخش سریال های این بازیگر از تلویزیون هم نمی توان داشت، چه رسد به همکاری های تازه و سریال های نو! او روزی روزگاری آبادان و عامه پسند را در انتظار ورود به چرخه اکران سینماها دارد.

پارسا پیروزفر

در سال های ورودش به عرصه فعالیت های هنری دلبسته نقاشی بود و در ادامه آرام آرام پایش به عنوان بازیگر به صحنه تئاتر باز شد. در سال های ابتدایی دهه 70 و زمانی که تنها چند تجربه نقش آفرینی در فیلم های سینمایی را داشت، با اولین تجربه بازیگری اش در یک سریال تلویزیونی یعنی در پناه تو به معروفیت و محبوبیت رسید. پارسا پیروزفر در ادامه مسیرش بیشتر بر فعالیت های سینمایی متمرکز بود و در انتخاب سریال های تلویزیونی با وسواس عمل می کرد. در همین مسیر حضورهای او در سفر سبز و در چشم باد هم برایش تبدیل به حضورهایی خاطره ساز در قاب تلویزیون شد. پارسا پیروزفر همچنان در پروژه های سینمایی نیز حضور فعال دارد و همین سال گذشته هم ورودی قدرتمند به شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد. ایفای نقش در سریال یاغی اتفاقی ویژه برای او بود که احتمالا پشتوانه استمرار حضورش در این عرصه باشد. پیروزفر با جایگاه و اعتباری که امروز به دست آورده است، بازیگری دور از دسترس برای تلویزیونی ها به شمار میرود و بعید است امیدی به بازگشت او به قاب تلویزیون وجود داشته باشد.

منبع: روزنامه هفت صبح

منبع: فرارو

به "این هشت نفر استاد نجات دادن صداوسیما بوده اند و حالا ممنوع اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این هشت نفر استاد نجات دادن صداوسیما بوده اند و حالا ممنوع اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید