در چهارمین گردهمایی سالانه فروشندگان دیجی کالا چه گذشت؟
به گزارش فروشگاه خورشید، به گزارش اتاق خبر دیجی کالا، چهارمین گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال دیجی کالا، سال جاری در حالی شروع شد که به علت شیوع کرونا رویدادهای این گردهمایی به صورت آنلاین برگزار شدند. در یکی از این رویدادها برادران محمدی خبر از آنالیز کمیسیون ها و کاهش آنها دادند و بعلاوه در رویداد دیگری آمار فعالیت دیجی کالا از سال گذشته تا کنون آنالیز شد.
در یکی از رویدادهای این گردهمایی که با حضور برادران محمدی، بنیان گذاران دیجی کالا، برگزار گردید، عملکرد این مجموعه و چالش های مختلف مورد بحث و آنالیز نهاده شد. به گفته حمید محمدی، هم بنیانگذار دیجی کالا، با وجود شیوع کرونا و تاثیرات و تبعات اقتصادی که به همراه داشت، این مجموعه توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد و در سال اخیر مارکت پلیس دیجی کالا توانسته با همراهی نزدیک به 100 هزار فروشنده و تنوع کالایی 3 میلیونی، رشد قابل قبولی را تجربه کند.
پیروزیت دیجی کالا در افزایش موقعیت فروش در مدل مارکت پلیس
وی در ادامه بعلاوه گفت: بیش از90 درصد کالاهای فروخته شده (به لحاظ تعداد) در دیجی کالا را فروشندگان مارکت پِلیس تأمین می نمایند و70 درصد فروش کل مارکت پِلیس (به لحاظ اقتصادی) هم از طرف سلرها انجام می گردد.
سعید محمدی، دیگر هم بنیانگذار دیجی کالا نیز در رابطه با پیشرفت پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالا اظهار کرد: دیجی کالا در 12 ماه گذشته توجه خود را به توسعه در بخش های نرم افزاری و ابزارهای فروشندگان معطوف نموده و البته از توسعه لجستیک و سلرهاب ها نیز غافل نبوده است. این نکته که تمام مراکز استان ها و بعلاوه شهرهای بزرگ هر استان، فروشنده هایی در پلتفرم مارکت پلیس دارد، گویای این توسعه است.
در همین رابطه حامد نواب تهرانی، مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی دیجی کالا، به این موضوع اشاره نمود که یک سوم فروش کل مارکت پلیس دیجی کالا را فروشندگان خارج از تهران انجام داده و 50 درصد از فروشندگان فعال نیز خارج از تهران هستند.
برقراری توازن؛ چالش اصلی پلتفرم های دو سویه
یکی دیگر از مسائلی که در این گفت و گو مطرح شد، مربوط به کوشش های دیجی کالا برای برقراری توازن میان دو بازوی اصلی دیجی کالا یعنی مشتریان و فروشندگان است. چالشی که به گفته بنیانگذاران دیجی کالا، به علت شرایط موجود از جمله شرایط فعلی اقتصادی، شاید حتی دست نیافتنی باشد. برادران محمدی افت ارزش ریال، کاهش قدرت خرید مردم و تمایل فروشندگان به افزایش قیمت برای تأمین کسب وکار خود را از جمله عوامل محیطی مؤثری قلمداد کردند که دسترسی به تعادل را سخت می نمایند و در چنین شرایطی دیجی کالا در کوشش برای یافتن یک نقطه تعادل بهینه است؛ نقطه ای که الزاماً منجر به رضایت هر دو طرف پلتفرم نمی گردد.
دیجی کالا بر بهبود تجربه فروشندگان تمرکز می نماید
برادران محمدی به پیچیدگی ها و مسائل موجود در چنین کسب وکاری اشاره و تأکید کردند که به باور آنها بسیاری از مسائلی که دیجی کالا با آن ها دست به گریبان است برای اولین بار در ایران مطرح شده اند. از این رو ممکن است دیجی کالا الزاماً در اولین پاسخ به این مسائل، برترین پاسخ را نداده، بلکه با یادگیری و حل مسائل تازه، روز به روز به سمت بهبود حرکت می نماید.
بعلاوه در ادامه این گفت و گو بنیانگذاران دیجی کالا به این موضوع اشاره نمودند که در امسال و سال آینده این مجموعه بر روی تجربه فروشندگان تمرکز خواهد نمود و این در حالی است که در دو سال گذشته برنامه این مجموعه تمرکز بر تجربه مشتریان بود.
در انتها نیز برادران محمدی از آنالیز ساختار کمیسیون ها و حرکت به سمت کاهش آنها نیز خبر دادند.
آمارهایی از توسعه کسب وکارهای ایرانی در بازار آنلاین
بخش دیگر از رویدادهای آنلاین چهارمین گردهمایی سالیانه فروشندگان فعال دیجی کالا با عنوان توسعه کسب و کارهای ایرانی در بازار آنلاین برگزار گردید که در آن سعید موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان و پیغام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان از بخش بازرگانی دیجی کالا درباره نقش اینترنت و فضای مجازی در توسعه کسب وکارها، کرونا و تأثیر آن در اقتصاد و فرهنگ، سهم دیجی کالا از کسب وکارهای اینترنتی و پتانسیل دیجی کالا به عنوان بستری برای همه فروشندگان گفت وگو کردند. بعلاوه فرایند توسعه 14 ساله دیجی کالا از شروع تا کنون مورد آنالیز نهاده شد. فرایندی که با ایجاد بسترهای مختلف کسب و کاری در دیجی کالا همراه بود.
در این نشست، آمارهایی نیز ارائه شد که می تواند عامل ارزیابی عملکرد دیجی کالا باشد. از جمله اینکه اندازه درخواست های فروشنده شوید در دیجی کالا در نیمه نخست سال 1399 رشد دو برابری را نسبت به شش ماهه اول 1398 تجربه کرد و به حدود 36 هزار درخواست رسید که نشان دهنده اقبال کسب وکارهای ایرانی به حضور در پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالاست. پیغام خالقی علت این استقبال را علاوه بر سرویس های تسهیل نماینده برای فعالیت فروشندگان در بازارگاه دیجی کالا، شیوع کرونا و محدودیت های حاصل از آن مطرح نمود که منجر به گرایش فروشندگان از فروش سنتی به دیجیتال شد.
موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد در خصوص اندازه استقبال فروشندگان برای گروه های مختلف کالایی در مارکت پلیس دیجی کالا بود که بر این اساس گروه کالایی خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک و کالای دیجیتال به ترتیب بیشترین جذب فروشندگان و درخواست از سمت کسب وکارها را داشته و در ادامه، گروه های کالایی زیبایی و سلامت، کتاب و لوازم التحریر، خودرو و ابزار، اسباب بازی، خوردنی و آشامیدنی و در نهایت ورزش و سفر قرار دارند.
بعلاوه در این گفت و گو آمارهایی از سال 99 مطرح شد که بر اساس آنها، دیجی کالا ماهانه بیش از 33 میلیون کاربر داشته و تنوع محصولات آن نیز به بیش از 3 میلیون کالا رسیده است.
آمار دیگری که ارائه شد به تغییرات در زمینه تجارت الکترونیک اشاره داشت که منجر به فراهم شدن زمینه اشتغال زایی در فضای آنلاین شد و به همین دلیل دیجی کالا پیروز به ایجاد بیش از 5 هزار فرصت شغلی مستقیم و میزبانی بیش از 100 هزار کسب و کار در بستر خود شد.
در ادامه این رویداد، مهمانان به مقرون به صرفه ترین، گران ترین و پربازدیدترین کالاهایی که به وسیله فروشندگان تازه وارد (تابستان 99) به پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالا عرضه شده است پرداختند. گیره روسری به عنوان مقرون به صرفه ترین کالا و موتورسیکلت به عنوان گران ترین کالا به وسیله فروشندگان تازه عرضه شدند. بعلاوه گوشی موبایل سامسونگ A با بیش از یک میلیون بازدید، رکورد بازدید این محصول از گروه کالایی دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
به گفته موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان، در مهر 99 رکورد بیشترین فروش یک فروشنده در دیجی کالا به ارزش 6 میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه، اندازه بالای فروش این کسب وکار در ماه های اولیه جذب در پلتفرم مارکت پلیس دیجی کالاست. بعلاوه یکی از کسب وکارهایی که به تازگی به دیجی کالا پیوسته، توانسته است در مدت کوتاه بیش از 10 هزار عدد از کالای خود را به فروش رسانده و رکورد بزند. علاوه بر این، فروشندگان تازه بازارگاه دیجی کالا توانسته اند در همان روزهای شروعین ورود به این مدل کسب وکار، میانگین فروش خود را به 27 میلیون تومان در یک ماه برسانند.
منبع: فرارو