روستای آرامگاه و آرامش
به گزارش فروشگاه خورشید، نام روستای سفیدچاه را گورستان اسرارآمیزش سر زبان ها انداخته. در منطقه گلوگاه بهشهر، تقریباً کسی نیست که چیزی از داستان های شگفت انگیز گورستان تاریخی این روستا نشنیده باشد. مردم گلوگاه از 50 پارچه آبادی دور و اطراف، مرده هایشان را به دوش می گیرند و الله اکبرگویان به سفیدچاه می آورند تا جایی در گورستان این روستا برایشان دست و پا کنند. آنها معتقدند که خاک سفید این روستا نمی گذارد اجساد مردگانشان بپوسد. گورستان پرطرفدار

روستای آرامگاه و آرامش
نویسنده: محمدمهدی بهمنی
سفر به روستای سفید چاه مازندران و دیدار با گورستان اسرار آمیزش
نام روستای سفیدچاه را گورستان اسرارآمیزش سر زبان ها انداخته. در منطقه گلوگاه بهشهر، تقریباً کسی نیست که چیزی از داستان های شگفت انگیز گورستان تاریخی این روستا نشنیده باشد. مردم گلوگاه از 50 پارچه آبادی دور و اطراف، مرده هایشان را به دوش می گیرند و الله اکبرگویان به سفیدچاه می آورند تا جایی در گورستان این روستا برایشان دست و پا کنند. آنها معتقدند که خاک سفید این روستا نمی گذارد اجساد مردگانشان بپوسد. گورستان پرطرفدار سفیدچاه روز به روز بزرگ و بزرگ تر می شود و کم کم خانه ها و زمین ها را پس می زند تا برای مردگان جا باز کند. این گورستان به جز خاک سفید رنگش، یک تفاوت دیگر هم با دیگر گورستان های ایران دارد؛ در بخش تاریخی گورستان، تقریباً تمام سنگ قبرهای بالای سر مزار متوفیان سر پا ایستاده اند. سنگ قبرهایی که هر کدام تابلویی اعلاناتی هستند برای شناساندن شخصیت فرد متوفی.نکته
نوادگان در روستا
سرشناس ترین اهالی گورستان روستای سفیدچاه 3 نوزاد امام موسی بن جعفر (ع) هستند؛ ابراهیم (ع)، منصور (ع) و عبدالرحمان (ع) که از ظلم و جور خلفای مستبد فراری شده اند و برای همین در این دیار مانده اند. از جمله دیدنی های مقبره این 3 تن، صندوقچه ای چوبی است که اهالی روستا مانند چشم هایشان از آن محافظت می کنند.چطور برسیم؟
در راه گورستان سپید
برای رفتن به روستای سفیدچاه، باید با قطار، وسیله شخصی یا اتومبیل کرایه ای به بهشر برویدوسیله نقلیه شخصی:
از بهشهر به بعد باید به دل جنگل سرسبز بخش یانه سر تا بعد از طی 20 کیلومتر جاده پیچ در پیچ آسفالته، به گلوگاه برسید، بعد از گلوگاه، روستای نیالا در جهتتان قرار می گیرد و بالاخره سفیدچاه در حاشیه جاده از راه خواهد رسید.وسیله نقلیه عمومی:
در بخش یانه سر، به جز سفیدچاه حدود 30 روستای دیگر هم هست، با این حساب در بهشهر سوار مینی بوس هر کدام از این روستاها که بشوید، می توانید به سفیدچاه و گورستانش برسید.چه می بینید؟
نقش و نگارهای گور
سنگ قبرهای ایستاده گورستان سفیدچاه از نام و رسم مردگان گورستان می گویند؛ از شغل و کسب و کار آنها و یا حتی خلقیات و روحیه شانبر سینه سنگ قبرهای ایستاده سفیدچاه این اشکال را خواهید دید:
نقوش حیوانی:
از کبوتر و روباه گرفته تا خرگوش و شتر را در این گورستان خواهید دید. کبوتر، نماد پیام آوری، پیک ناهید و عشق است. روباه، نماد دنیایی است که فریبکار و نیرنگ باز است و خرگوش، نشان شخص باهوش و بادرایتی است که فریب دنیا را نمی خورد. میان سنگ قبرهای سفیدچاه حتی شتر هم دیده می شود. شتری که لابد حکایت از کاروانی دارد و لابد متوفی، در جهت عبور از این روستا دار فانی را وداع گفته است.نقوش گیاهی:
سرو بدون شک پرجمیعت ترین گیاه این گورستان است. سرو برای ما ایرانی ها نماد جاودانگی و فناناپذیری بوده است. گل نیلوفر نشانه پاکی و تولد مجدد بوده و گل انار نماد پاکی و بی آلایشی.ابزارهای کاربردی:
اسباب و اثاثه نقش شده روی سنگ قبرها در بیشتر موارد شغل و کسب و کار شخص متوفی را برملا می کند. شمشیر، کمان، تفنگ و باروت دان، نشانه اشخاص شجاع و جنگاور است. بر سنگ قبر بافندگان، قیچی، ماسوره و ابزار بافندگی به چشم می خورد و از ابزار نجاران نقش تبر، اره و مته بر سنگ قبرشان گذاشته شده است.نقوش نمادین:
خورشید نشانه حق پرستی و گرایش به بلندپروازی است و آینه، نماد خودشناسی و معرفت. بر سنگ قبر بانوان، شانه دوطرفه بر سنگ قبر آقایان شانه یک طرفه حک شده. نقوش نمادین، بیشتر در میان سنگ تراشان متاخرتر که ظاهرا کم حوصله تر از حجاران صفوی بودند، رایج بود. سنگ تراشان در قرن 13 و 14 ساده پسند و کم سواد بودند و اگر به دقت میان سنگ قبرهای زخمی شده به قلم این سنگ تراشان بگردید، حتی می توانید از آنها غلط های املایی بگیرید.نقوش تاریخی:
امکان این که در میان آن همه سنگ قبر یک سنگ تیموری یا صفوی پیدا کنید کم است. باید بین سنگ های زردرنگ ضخیم بگردید تا بلکه با یکی از آن شاهکارهای هنر سنگ تراشی روبه رو شوید. این سنگ ها عموماً مانند محراب هایی هستند که با خطوط ظریف و اسلیمی های پرپیچ و تاب پر شده اند. خطوط خوش حک شده بر این سنگ ها به جز نام متوفی و سال درگذشت وی، شامل صلوات کبیر، احادیث، آیات و روایات می شوند.منبع: نشریه سرزمین من شماره 31منبع: راسخون