شکوفایی هنر جادویی 5000 ساله در کرمانشاه

به گزارش فروشگاه خورشید، خبرنگاران/کرمانشاه از هنرهای باستانی و اصیل ایرانیان است که برای خلقش آب و خاک و آتش پای کارند. قدیمی ترین نمونه هایش را که تابحال در ایران کشف کرده اند، آجرهای مینایی لعابدار مربوط به دوره هخامنشی است که سالهاست در موزه لوور پاریس نگهداری می شود.

شکوفایی هنر جادویی 5000 ساله در کرمانشاه

خلق یک سفالینه میناکاری شده حاصلی از ترکیب هنرهای سفال گری و میناکاری است که هر دو پیشینه ای هزاران ساله در ایران دارند و حالا هم زینت بخش بسیاری از خانه های ایرانی شده اند.

هر چند همه زادگاهش را همدان می دانند و لالجینی ها شهره به خلق مینای سفال شده اند، اما هنرمندان چیره دستی از این هنر شگرف چندسالی است در کرمانشاه دست بکار شده اند و آثاری چشم نواز را خلق می کنند تا حتی کم کم از لالجینی ها هم پیشی بگیرند.

یکی از بانوان هنرمند کرمانشاهی در رشته مینای سفال(سفال لعاب دار) در این باره می گوید: زمانی مینای سفال لالجینی ها حرف اول را می زد، اما در چندسال اخیر خلاقیت هنرمندان کرمانشاهی باعث شده تا خود همدانی ها و لالجینی ها هم حالا مشتری مینای سفال ما باشند.

شهپر رئیسیان در ادامه درباره چگونگی خلق یک سفال لعاب دار و سختی های کارش به فروشگاه خورشید می گوید: بااینکه آثار تاریخی کشف شده در استان نشان می دهد که کرمانشاهیان پیشینه غنی در سفالگری دارند، اما سالهاست که دیگر سفالگری نداریم و برای همین سفال های خام و بدون رنگ را از همدان می خریم و بعد آنها را سمباده می کشیم تا سطح سفال کاملا صاف شود.

پس از این کار طراحی نقش ها را روی سفال با دست انجام می دهیم و اشکالی قرینه و زیبا روی سفال نقش می بندند. البته با توجه به اینکه این کار بسیار زمانبر است، امروزه برخی هنرمندان با استفاده از مهرهای آماده نقش ها را روی سفال می زنند.

پس از مرحله کشیدن نقش ها، به بخش مهمی از کار که پررنگ کردن خطوط نقش ها با سیاه قلم است، می رسیم. این مهمترین و ظریف ترین مرحله کار مینای سفال است که دقت بسیار زیادی می خواهد تا کوچکترین اشتباهی صورت نگیرد.

بعد از پررنگ کردن خطوط نقش ها با سیاه قلم، وارد مرحله پرکردن داخل نقش ها با لعاب های رنگی می شویم که سخت ترین مرحله کار است. معمولا 18 رنگ مختلف داریم که برای پرکردن داخل نقش ها از لعاب هایی با این رنگ ها استفاده می شود.

در ادامه فِرِدپاشی سفال انجام می گیرد که در این مرحله پشت سفالی که روی آن را نقش کرده ایم، نوعی ماده پاشیده می شود تا سفال را ضد آب و قابل شستشو کند.

مرحله نهایی گذاشتن سفال ها داخل کوره است. سفال ها را داخل کوره می چینیم که بستگی به نوع سفال، آنها را در کوره با دمای بین 800 تا 910 درجه به مدت هشت ساعت قرار می دهیم.

این بانوی هنرمند کرمانشاهی در ادامه از کیفیت محصولات تولیدی هنرمندان میناکار کرمانشاه می گوید و ادامه می دهد: تولیداتمان در حدی از کیفیت هست که بتوانیم مینای سفال همدان را جا بگذاریم.

وی می گوید: بخشی از تولیدات هنرمندان میناکار کرمانشاهی به لالجین می رود، بخشی هم در داخل استان به فروش می رود و بخش مهمی هم راهی کشور عراق می شود.

متاسفانه سود زیادی از این صادرات عاید هنرمندان کرمانشاهی نمی شود، چراکه پای واسطه ها و دلال ها وسط است و آنها با سود کمی تولیداتمان را می خرند و خودشان با صادرات آن به عراق سود زیادی به جیب می زنند.

رئیسیان در ادامه به مسائل این روزهای کارش هم اشاره می کند و می گوید: از وقتی که کرونا آمده فروشمان تا 90 درصد کاهش پیدا کرده، چون دیگر با این شرایط کرونا و مسائل اقتصادی ناشی از آن مردم اولویتی برای خرید هنرهای صنایع دستی ندارند.

وی در ادامه اضافه می کند: تا پیش از کرونا حتی تاجرانی از ترکیه می آمدند و از ما خرید می کردند، اما حالا نه تنها آنها نمی آیند، بلکه علاقمندان به مینای سفال داخل استان هم دیگر خریدی نمی کنند.

این بانوی هنرمند و خوش ذوق کرمانشاهی در پایان حرف هایش از مسئولین می خواهد که بیشتر هوای هنرمندان صنعتگر را داشته باشند تا در این روزهای کرونایی که حیات برخی صنایع دستی استان به خطر افتاده، بتوانند دوام بیاورند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شکوفایی هنر جادویی 5000 ساله در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوفایی هنر جادویی 5000 ساله در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید