پیکسمر، سفارش آنلاین برای عکاسی می گیرد در خصوص فرآیندی که در پیکسمر شکل می گیرد، بیشتر شرح دهید.
به گزارش فروشگاه خورشید، شاید رخ داده باشد که بخواهید عکاسی انجام دهید، ولی فکر اینکه از کجا عکاسی را پیدا کنید که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت برایتان به صرفه باشد، شما را از عکاسی منصرف نموده باشد. استارتاپ پیکسمر با شناسایی این دغدغه بستری فراهم نموده که این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند بین عکاسان مقایسه نمایند و متناسب با بودجه خود عکاس مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
شاید رخ داده باشد که بخواهید عکاسی انجام دهید، ولی فکر اینکه از کجا عکاسی را پیدا کنید که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت برایتان به صرفه باشد، شما را از عکاسی منصرف نموده باشد. استارتاپ پیکسمر با شناسایی این دغدغه بستری فراهم نموده که این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند بین عکاسان مقایسه نمایند و متناسب با بودجه خود عکاس مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
پیکسمر توسط امیرحسین محمدزاده 23 ساله بنیانگذاری شده است. او ارشد نرم افزار از دانشگاه آزاد دارد و می گوید: من در حوزه برنامه نویسی فعالیت داشتم و از طرفی به عکاسی هم علاقه مند بودم و با دوربین شخصی عکاسی می کردم. قبل از راه اندازی این استارتاپ، استارتاپ های دیگری هم داشتم که به دلایل مختلفی با شکست روبه رو شدند. حدود 2سال پیش ایده پیکسمر در ذهنم شکل گرفت؛ اینکه بستری وجود داشته باشد تا عکاسان بتوانند از آن طریق سفارش دریافت نمایند و عکاسی نمایند.
این ایده را در سر داشتم ولی فرصتی برای پیاده سازی آن نبود تا اینکه در سال اخیر متوجه شدم استارتاپ های دیگری در همین حوزه آغاز به فعالیت کردند و همین انگیزه ای شد که ایده ام را جدی بگیرم و تصمیم گرفتم استارتاپ پیکسمر را راه بیندازم.
اگر بخواهید تعریفی از پیکسمر داشته باشید، آن را چطور تعریف می کنید و چه خدماتی در آن ارائه می دهید؟
پیکسمر در واقع یک پلتفرم است که از یک طرف به عکاسان و از طرف دیگر با مشتریان در ارتباط است و بستری را فراهم آورده که مشتریان عکاسی به عکاسان دسترسی داشته باشند.
در خصوص فرآیندی که در پیکسمر شکل می گیرد، بیشتر شرح دهید.
در پیکسمر این امکان برای کاربران فراهم است که بتوانند براساس بودجه ای که برای عکاسی در نظر گرفته اند، بین عکاسان مختلف مقایسه داشته باشند و بهترین گزینه را برای عکاسی انتخاب نمایند. به عبارت بهتر، زمانی که کاربر وارد سایت می گردد و روی گزینه رزرو کن کلیک می نماید.
سپس مشخصاتی از جمله اینکه چه نوع عکسی می خواهد، کجا می خواهد عکاسی انجام گردد، در چه زمانی و به چه مدت، وارد می نماید. پس از آن سیستم میانگین قیمتی را اعلام می نماید. همچنین کاربر می تواند در بازه قیمتی که به او نمایش داده می گردد، بودجه خود را تعریف کند.
از طرف دیگر عکاس قیمت های خود را در سیستم تعریف نموده است و پس از ثبت درخواست کاربر، عکاسان پیشنهادهای خود را ارائه می نماید و پس از تایید کاربر در محل معین شده، عکاسی را انجام می دهد.
در حال حاضر با چه تعداد عکاس همکاری دارید؟
در حال حاضر تیم خودمان کارها را پوشش می دهد و قصد داشتیم مرحله به مرحله پیش برویم . ما لیست 250 نفره از عکاسان در اختیار داریم که از این میان 10 نفر را انتخاب نموده ایم و با آنها کار را پیش می بریم، ولی به طور کلی ثبت نام برای عکاسان آزاد است و هر عکاسی می تواند پروفایل خود را در پیکسمر بسازد و ما یک الگوریتم کنترل کیفی داریم که براساس آن کارشناسان به نمونه کار عکاسان امتیاز می دهند و به این ترتیب عکاسان رتبه بندی شده اند.
در این مدت چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده نموده اند؟
در این مدت سه ماهی که کار را آغاز کردیم، حدود 60 مشتری داشتیم و پیروز شدیم حدود 6میلیون تومان گردش اقتصادی ایجاد کنیم.
ما اگر بتوانیم سرمایه 600 میلیون جذب کنیم، قصد داریم تا 4سال دیگر حدود 10 درصد بازار را به دست بیاوریم و اگر نتوانیم سرمایه جذب کنیم، این عدد برای 4 سال دیگر حدود نیم درصد معین شده است
با چه سرمایه اولیه ای کار را آغاز کردید؟
از آنجایی که من خودم برنامه نویس هستم، هزینه ای بابت فراوری نرم افزار خرج ننموده ایم و سایت و اپلیکیشن را خودمان طراحی نموده ایم. به طور کلی تا کنون حدود 3 میلیون تومان در کار هزینه نموده ایم.
به طور کلی در این مدتی که در بازار حضور داشتید، فرایند بازار را چطور ارزیابی کردید و فکر می کنید چقدر فرهنگ سفارش آنلاین عکاسی جا افتاده است؟
به طور کلی بازار عکاسی دو قسمت دارد؛ یکی عکاسی شخصی و دیگری عکاسی بیزینسی و کسب وکاری. اگر از نظر بیزینسی به این حوزه نگاه کنیم، هر بیزینسی برای تبلیغ محصول خود احتیاج به عکاسی دارد و در آینده قصد داریم وارد حوزه فیلمبرداری هم بشویم و به طور کلی با بازار بزرگی روبه رو هستیم؛
چرا که هیچ کسب وکاری را پیدا نمی کنیم که به عکاسی احتیاج نداشته باشد و در حال حاضر این خدمات بیشتر به صورت آفلاین انجام می گردد و احتیاج به فرهنگ سازی است که بیشتر از این خدمات استفاده نمایند ولی به صورت کلی فرایند بازار به سمت آنلاین شدن است. از نظر عکاسی شخصی نیز این بازار بزرگ شده چرا که شبکه های اجتماعی باعث شده که احتیاج به عکاسی بخصوص عکاسی پرتره زیاد گردد. البته در یک سال اخیر به دلیل نوسانات، بازار کمی کوچک شد ولی مجدد شاهد رشد در بازار هستیم.
حجم بازار را چقدر ارزیابی می کنید؟
با آنالیز هایی که انجام دادیم، حجم بازار حدود 1000 میلیارد تومان است ولی آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد و به صورت تقریبی به این عدد رسیدیم. ما اگر بتوانیم سرمایه 600 میلیون جذب کنیم، قصد داریم تا 4 سال دیگر حدود 10 درصد بازار را به دست بیاوریم و اگر نتوانیم سرمایه جذب کنیم، این عدد برای 4 سال دیگر حدود نیم درصد معین شده است.
تا کنون با چه چالش هایی روبه رو بوده اید؟
از جمله چالش هایی که داشتیم، از سوی عکاسان بوده و تایید عکاسان از سوی ما تا مشتری راضی باشد کار سختی بوده است. البته الگوریتم هایی را تهیه نموده ایم تا سیستم به صورت اتوماتیک براساس فاکتورهایی عکاسان را فیلتر کند و بهترین عکاس را به مشتری معرفی کند.
منبع: مجله شنبه