سونی با چه شعار تبلیغاتی می خواهد پلی استیشن 5 پرو بفروشد؟

به گزارش فروشگاه خورشید، همانطور که می دانید، کنسول های صنعت بازی در حال حاضر در شرایط غیرمعمولی قرار دارند. نینتندو سوییچ از یک سو در سرانجام عمر خود قرار داشته و فشارها برای کنسول نو روی نینتندو قرار گرفته، در حالی که کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن فعلی از نظر فنی در نیمه دوم چرخه عمر خود هستند، اما به علت اثرات کمبودهای دوران همه گیری و تاخیرهای بسیاری از بازی ها، بسیار نو به نظر می رسند. در این میان یکی از سخت افزارهایی که به شدت شایعه شده، پلی استیشن 5 پرو است که بسیاری انتظار دارند که در اواسط سال 2025 آن را مشاهده نمایند.

سونی با چه شعار تبلیغاتی می خواهد پلی استیشن 5 پرو بفروشد؟

حال در هفته های اخیر به علت افشای غیرقابل اجتناب اسناد فنی در خصوص پلی استیشن 5 پرو که چند روز پیش به طور گسترده برای شرکای توسعه سونی منتشر شد، وضوح بیشتری در خصوص برنامه های سخت افزاری این شرکت داریم. طبق گفته ها ظاهرا یک کنسول قوی تر با نام رمز ترینیتی (Trinity) در راه است و بیشتر استراتژی سخت افزاری نسل گذشته پلی استیشن 4 پرو را تکرار می نماید که در درجه اول بهبودهایی در کارت گرافیک خواهد بود.

تجزیه و تحلیل سخت افزار این سیستم در بحث این مقاله نمی گنجد زیرا می توان گفت که جالب ترین جنبه این فاش شدن از منظر تجاری، مشخصات فنی نببوده، بلکه تاریخ پیش بینی شده عرضه در تعطیلات سال نوی میلادی آینده است. این کمی زودتر از آن چیزی است که بیشتر مردم انتظار داشتند. از طرفی مایکروسافت نیز احتمالا نسخه ای بهبود یافته برای ایکس باکس سری ایکس منتشر کند که در غیاب سوییچ 2 مورد مهمی است.

بسیاری تصور می کردند که سخت افزار تازه سونی بسیار نزدیک به جی تی ای 6 عرضه می گردد که احتمالا یکی از بزرگترین عرضه های صنعت تفریح در تاریخ خواهد بود. این بی تردید یک حرکت تجاری خوب خواهد بود زیرا بسیاری مایلند برترین سخت افزار ممکن را برای اجرای بازی به شدت مورد انتظار خود داشته باشند اما اکنون به نظر می رسد که پلی استیشن 5 پرو ماه ها قبل از انتشار بازی ذکر شده در دسترس قرار می گیرد.

البته این امر باعث نمی گردد که سونی نتواند کنسول تازه خود را به نحوی به جی تی ای 6 ارتباط دهد زیرا زمانی که این اثر راک استار بالاخره عرضه شد، بدون شک یک کمپین بازاریابی در خصوص اینکه برترین سخت افزار برای بازی کدام است، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. هرچند نمی توان برترین کنسول برای جی تی ای 6 را یک علت خوب برای خریداران در نظر گرفت. این در حالی است که سونی احتمالا باید چند ماهی قبل از عرضه جی تی ای 6 بتواند کنسول خود را در بازار جا بیندازد. در واقع فرآیند شرح دادن به مصرف کنندگان که چرا باید این کنسول نسبتا ارتقا یافته اما گران تر را بخرند، در غیاب یک بازی بزرگ فرآیندی سخت خواهد بود.

در گذشته پلی استیشن 4 پرو وجود خود را به روشی بسیار ساده توجیه می کرد. لازم به ذکر است که بسیاری از مصرف کنندگان در سال های قبل نمایشگر های 4K را خریداری نموده بودند و پرو نسخه ای از پلی استیشن 4 را ارائه کرد که می توانست از این نمایشگر ها پشتیبانی کند و در نهایت چیزی حدود 15 درصد از حجم فروش پلی استیشن 4 را به خود اختصاص داد. ارائه این کنسول به مصرف کنندگان کاملا منطقی بود و به هیچ وجه ارزش سخت افزار موجود را کاهش نداد. در واقع پلی استیشن 4 همچنان کنسول اصلی بود، اما یک مدل حرفه ای برای افرادی وجود داشت که تلویزیون های تازه خریداری نموده بودند و می خواستند حدبیشتر استفاده را از آن ها ببرند.

بدون شک در این مرحله از چرخه عمر پلی استیشن 5، مخاطبانی برای نسخه پرو وجود دارد. هرچند تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که این یک ارتقاء نسبتا میانه خواهد بود که بعضی از مسائل مهم پرفورمنس این سیستم را حل نمی نماید. با این حال رشد سخت افزاری نه چندان زیاد این سیستم علتی بر کاهش فروش آن تا حد زیادی نخواهد بود. در این میان سونی طبق اعتراف خودش سال جاری هیچ بازی مهمی در راه عرضه ندارد، بنابراین سبک کمپین بازاریابی این کنسول تازه جای بحث دارد. در واقع سونی به نوعی دارد اعلام می نماید که پلی استیشن 5 در بعضی بازی ها عملکرد فوق العاده خوبی ندارد، به خصوص با فعال کردن ویژگی ردیابی پرتو و این سخت افزار تازه کیفیت بصری و نرخ فریم را در آن بازی ها بهبود خواهد بخشید. البته در بعضی زمینه ها، این یک مورد حل شده است. برای مثال، همه هر سال انتظار سخت افزار تازهی در حوزه گوشی های هوشمند را دارند، اما در صنعت بازی کسی انتظار عرضه سالانه کنسول ها را ندارد.

بنابراین پلی استیشن 5 پرو در زمینه بازاریابی، مسیری تازه و غیرعادی را طی خواهد نمود. البته شاید بگویید که خیلی زود است که این قضاوت را انجام دهیم به خصوص که صحبت هایی در خصوص در فناوری ارتقاء مقیاس (Upscaling) اختصاصی سونی وجود دارد اما حداقل بر اساس این مشخصات اولیه، جهش به پلی استیشن 5 پرو مانند پلی استیشن 4 پرو قابل توجه نیست و این در نسلی اتفاق می افتد که کاهش بازده از فناوری های گرافیکی بیشتر از همواره احساس می گردد. واقعیت این است که با وجود بعضی استثنا ها، بازی های زیادی وجود ندارند که محدودیت های سیستم های نسل نهم را تحت فشار قرار دهند و همین نیز باعث می گردد که خرید یک کنسول قوی تر چندان بااهمیت به نظر نرسد.

به طور خلاصه، در صورتی که مصرف کنندگان معمولی نتوانند واقعا تفاوتی در پرفورمنس و جزئیات گرافیکی بازی ها ببینند، تصور یک ماجرای منفی که حول محور پلی استیشن 5 پرو بچرخد، سخت نیست زیرا نه تنها خود سخت افزار به میزان کافی جهشی رو به جلو محسوب نمی گردد بلکه بازی هایی که احتیاج به سخت افزار پیشرفته داشته باشند، به میزان کافی زیاد نیستند. بعلاوه در حالی برای اولین بار پس از چندین سال سونی قرار نیست در سال پیش رو اثر مهمی عرضه کند، این می تواند ضربه ای ناگوار به این برند در نقطه ای بسیار حساس از تاریخ آن بزند.

هرچند هیچ کدام از این ها به این معنی نیست که سونی نباید این کنسول تازه را عرضه کند بلکه این انتخاب آن ها در خصوص زمان عرضه و بازاریابی آن است که بسیار مهم محسوب می گردد. در این میان مورد دیگری که مطلقا هیچ ایده ای در خصوص آن نداریم این است که این کنسول از نظر طراحی فیزیکی چگونه خواهد بود. یک طراحی مجذوب کننده و جسورانه برای پلی استیشن 5 پرو می تواند نگرانی های زیادی را در زمینه های دیگر جبران کند.

پلی استیشن 4 پرو در این زمینه بسیار محافظه کارانه عمل کرد، اما سونی در گذشته کار های چشمگیرتری را با به روز رسانی سخت افزاری در اواسط نسل ها انجام داده است و تماشا آن بسیار عالی خواهد بود. در هر صورت باید دید که سونی با این کنسولی که ظاهرا مسائل زیادی مانع موفقیت آن هستند، چگونه عمل خواهد نمود.

منبع: Gameindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "سونی با چه شعار تبلیغاتی می خواهد پلی استیشن 5 پرو بفروشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونی با چه شعار تبلیغاتی می خواهد پلی استیشن 5 پرو بفروشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید