فراری موتورسیکلت ها به میدان آمد

به گزارش فروشگاه خورشید، درحال حاضر شرکت های موتورسیکلت سازی بیشتری توجه خود را به مدل های برقی معطوف نموده اند، اما سرنوشت دوکاتی به عنوان پیشتاز فراوری موتور های بنزینی چه خواهد بود؟

فراری موتورسیکلت ها به میدان آمد

به گزارش دیجیاتو، دوکاتی نام خود را به وسیله طیف گسترده ای از موتور های قدرتمند در تالار مشاهیر دنیای موتورسیکلت ثبت نموده؛ از موتوجی پی تا جام توریستی جزیره من، این شرکت موتورسازی ایتالیایی به برند قدرتمندی در داخل و خارج پیست تبدیل شده است.

درحال حاضر شرکت های موتورسیکلت سازی بیشتری توجه خود را به مدل های برقی معطوف نموده اند. به عنوان مثال ترایمف درحال آزمایش ابرموتورسیکلت TE-1 است. در همین حال، کاوازاکی قرار است نسخه برقی موتورسیکلت اسپرت نینجا را عرضه کند. با این اوصاف چه زمانی شاهد عرضه یک موتورسیکلت برقی به وسیله دوکاتی خواهیم بود؟ آیا این برند ایتالیایی آینده ای در استفاده از پیشرانه های برقی متصور شده است؟

فابریتسیو کازولی، رئیس دوکاتی بریتانیا، به تازگی در یک مصاحبه درباره برنامه های برقی سازی این شرکت، تصمیم برای فراوری موتورسیکلت برقی برای مسابقات MotoE و اینکه چگونه شرکت والد آن، یعنی لامبورگینی و بعلاوه فولکس واگن از جاه طلبی های این برند حمایت می نمایند، صحبت نموده است.

واکنش دوکاتی به بازار موتورسیکلت های برقی

کازولی درباره بازار موتورسیکلت های برقی گفت که احتمال فراوری یک دوکاتی برقی وجود دارد، ولی به این زودی از راه نخواهد رسید.

او در ارزیابی خود از بازار فعلی احتیاج به احتیاط در هنگام پذیرش شکل تازهی از فناوری را برجسته کرد. وی اضافه کرد که نمی توان فلسفه دوکاتی را به منظور فراوری یک موتورسیکلت برقی تازه نادیده گرفت.

کازولی می گوید: برقی سازی خط فراوری نه تن ها برای دوکاتی، بلکه برای کل صنعت موتورسیکلت سازی راه درازی خواهد بود؛ چرا که درحال حاضر راه چاره کاملاً مناسبی نیست. با یک پیشرانه برقی، باید محدوده پیمایش، وزن، عملکرد یا قابلیت سواری را فدا کنید. با احترام به سایر سازندگان موتورسیکلت، درحال حاضر یک محصول کامل وجود ندارد که بتواند تمام این موارد را پوشش دهد.

فلسفه دوکاتی را نمی توان فدا کرد، ما این کار را برای ساخت یک موتورسیکلت برقی انجام نمی دهیم. اما درحال سرمایه گذاری روی این فناوری هستیم که به صورت روزانه درحال بهبود است و در زمان مناسب یک موتورسیکلت برقی خواهیم ساخت.

پیشتازی در سری مسابقات MotoE

سری مسابقات MotoE مخصوص موتور های برقی در سال 2019 آغاز به کار کرد و به عنوان مکمل مسابقات موتوجی پی عمل می نماید.

از زمان آغاز به کار این مسابقات، همه تیم ها از یک موتورسیکلت برقی تأمین شده به وسیله انرژیکا استفاده نموده اند. این موضوع در سال 2023 تغییر خواهد نمود؛ چرا که دوکاتی قراردادی را برای تصاحب جایگاه انرژیکا به عنوان فراورینماینده موتور های مخصوص این مسابقات امضا نموده است.

کازولی شرح داد که امضای قرارداد MotoE برای آینده دوکاتی مهم است. او اضافه کرد موتورسیکلت فراوریی با کد V21L می تواند محصولات آینده را تحت تأثیر قرار دهد.

کازولی می گوید: به نظرم عده زیادی از دوکاتی که در زمینه موتور های درون سوز تا این حد پیروز بوده است، انتظار نداشتند چنین پروژه بزرگی را بپذیرد.

او اضافه کرد: چرا این پروژه را قبول کردیم؟ چون معین است که روند بازار در آینده برقی خواهد بود. از همه مهم تر، ما می توانیم از این مسابقات برای انتقال این فناوری به موتور های جاده ای که به صورت روزانه استفاده می شوند، بهره ببریم.

سرمایه گذاری در فناوری موتورسیکلت های برقی به ما یاری خواهد نمود تا دانش و معلومات خود را افزایش دهیم و MotoE از این دیدگاه پشتیبانی خواهد نمود.

حمایت گروه فولکس واگن از دوکاتی

گذار از موتور های درون سوز به پیشرانه های برقی کار دشواری است، اما همان طور که کازولی تأکید کرد، حضور در گروه گسترده تری از برند ها مقدار حمایت بیشتری از برنامه های برقی سازی این شرکت را به وجود آورده است.

کازولی می گوید: شکی نیست که عضویت در چنین گروه خودروسازی بزرگی، مزیت بزرگی است و موقعیت رقابتی بهتری را به ما داده. ما در پروژه MotoE و در مدل های فعلی خود برای اولین بار از فناوری فراوری محصولات مختلف از لاستیک در موتورسیکلت های خود استفاده می کنیم. ما به یکی از اولین برند هایی تبدیل می شویم که از این فناوری استفاده می نماید.

پتانسیل هیدروژن و سوخت های زیستی

اگرچه به نظر می رسد برقی سازی راه چاره مناسبی برای موتورسیکلت های آینده باشد، اما کازولی بعلاوه از ایده پیشرانه های هیدروژنی استقبال کرد و اضافه کرد که جایگزین های دیگر بنزین مانند سوخت های زیستی نیز می توانند گزینه خوبی باشند.

کازولی می گوید: ما باید با فکر باز به این موضوع نگاه کنیم، چون ممکن است راه چاره بهتری نسبت به پیشرانه های برقی وجود داشته باشد.

این یک مسئله پیچیده است؛ زیرا ما نمی دانیم کدام پیشرانه برقی در آینده برترین خواهد بود. سرمایه گذاری گسترده ای در سطح دانشگاهی و سازمانی برای مطالعه فناوری های مختلف در این زمینه اجرا شده است که نباید نادیده گرفته شوند.

ما باید درکی از تمام احتمالات داشته باشیم؛ زیرا پیشرانه برقی درحال حاضر یک راه چاره کاملاً قابل استفاده نیست، اما در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

وقتی از کازولی درباره استفاده از پیشرانه های خاص برای بخش های مختلف بازار سؤال شد، او تأکید کرد که این مورد نیز باید موردتوجه قرار گیرد. وی اضافه کرد که ممکن است پیشرانه برقی برای موتور های کوچک تر کاربرد بهتری داشته باشد.

او دراین باره گفت: استفاده از موتور برقی برای یک اسکوتر بسیار منطقی به نظر می رسد، چون مردم با آن ها در سطح شهر تردد می نمایند. اما به عنوان مثال استفاده از یک موتور برقی در دوکاتی مولتی استرادا که باید مسافت زیادی را طی کند، اصلاً منطقی نیست.

شما نمی خواهید 100 مایل موتورسواری کنید، سپس توقف نموده و دو ساعت آن را شارژ کنید؛ این روش هوشمندانه ای برای فراوری یک موتورسیکلت برقی نخواهد بود. ما باید با فکر باز به موضوع نگاه کنیم، باید به منظره آینده توجه کنیم و یک پیشنهاد مناسب ارائه دهیم که ارزان نیز باشد.

رویکرد متفاوتی به وسایل نقلیه

واضح است که دوکاتی تمایلی به ورود عجولانه به عصر وسایل نقلیه برقی ندارد و در زمینه عرضه یک موتورسیکلت برقی محتاطانه عمل می نماید. اگرچه هنوز زمان زیادی تا عرضه یک موتورسیکلت برقی به وسیله دوکاتی در پیش داریم، اما این شرکت محدوده فعالیت خود را به وسیله اسکوتر ها و دوچرخه های برقی توسعه داده است.

شایان ذکر است که اسکوتر های برقی دوکاتی به وسیله برند سوپر سوکو فراوری می شوند؛ اما همان طور که کازولی شرح داد، دوکاتی باید با تغییرات در حمل ونقل سازگار گردد.

رئیس دوکاتی بریتانیا می گوید: ما در دنیایی زندگی می کنیم که حمل ونقل را می توان با استفاده از ترکیبی از ابزار ها انجام داد و دوکاتی در زمینه اسکوتر ها و دوچرخه های برقی با احتیاج های مردم جامعه سازگار شده است.

دوچرخه های برقی نمونه کاملی از این موضوع هستند؛ زیرا فلسفه و ارزش های دوکاتی را به طور کامل برآورده می نمایند. ما بعلاوه به تازگی با محصول فوق العاده فوتا وارد بازار دوچرخه های برقی جاده ای شده ایم.

نگاه دوکاتی به آینده

با درنظرگرفتن پروژه MotoE دوکاتی و موتورسیکلت برقی آزمایشی V21L، می توان گفت که این برند افسانه ای ایتالیایی سرمایه گذاری زیادی روی برقی سازی خط فراوریش انجام داده است.

در صورتی که ورود به بازار موتورسیکلت های برقی برای این برند یا مشتریانش مناسب نباشد، کازولی به همراه بقیه اعضای تیم دوکاتی دست به چنین کاری نخواهند زد.

همان طور که کازولی تصریح می نماید: فناوری های زیادی اکنون در مراحل اولیه توسعه قرار دارند و بعضی از آن ها می توانند گزینه های بهتری نسبت به پیشرانه های باتری برقی باشند.

او می گوید: زمانی که استفاده از باتری را برای خودرو ها در نظر گرفتیم، عجولانه عمل نکردیم؛ بلکه با مدل های هیبریدی آغاز کردیم و حالا شاهد عرضه خودرو های برقی بیشتری هستیم.

ما قبل از اینکه بتوانیم راه برویم، نمی توانیم بدویم. در زمینه فراوری موتورسیکلت های برقی نیز مسیری وجود دارد که باید به صورت کامل طی گردد.

منبع: فرارو

به "فراری موتورسیکلت ها به میدان آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراری موتورسیکلت ها به میدان آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید