قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟

به گزارش فروشگاه خورشید، موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت معرفی گشت.

قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟

فروشگاه خورشید- موتور 3F3H با برخورداری از سامانه سوخت رسانی تزریق مستقیم مرکزی بنزین در محفظه احتراق خود و مجموعه پرخوران (توربوشارژ) قابلیت تولید بیشینه توان 148 اسب بخار و بیشینه گشتاور 240 نیوتن متر را دارد و سطح آلایندگی این موتور ،یورو شش است. این موتور قوی ترین موتور سه سیلندر ایرانی است.

ایران خودرو اعلام کرده است این موتور از سه ماهه اول سال 1403 روی بسیاری از خودروهای تولیدی ایران خودرو، جایگزین قوای محرکه فعلی می شود.

نمایش تارا با موتور سه سیلندر

خودروی تارا با موتور سه سیلندر هم در این همایش به نمایش گذاشته شد. ایران خودرو گفته است که خودروی مذکور در سبد محصولات آینده ایران خودرو از موتورهای مختلف خانواده موتور سه سیلندر همانند 3F3L استفاده خواهد کرد.

موتور 3F3L دومین موتور در خانواده موتور سه سیلندر به لحاظ عملکردی و اولین موتور معرفی شده به بازار خواهد بود.

این موتور با استفاده از مجموعه پاشش درگاهی بنزین و مجموعه پرخوران (توربوشارژ)، قابلیت تولید بیشینه توان 120 اسب بخار و بیشینه گشتاور 185 نیوتن متر و سطح آلایندگی یورو شش را دارد.

خودرو تارا با قوای محرکه موتور سه استوانه 3F3L و جعبه دنده دستی MT6 یکی از محصولاتی است که در سال 1402 قابل عرضه به بازار خواهد بود.

قوی ترین موتور ایران

قوی ترین موتور ایران در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت معرفی گشت.

این موتور در اصل پیشرفته موتور EF7 توربو است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده است.

با این روش تازه سوخت رسانی، قدرت موتور حدود 55 اسب بخار افزایش پیدا کرده و با افزایش راندمان موتور، مصرف سوخت موتور هم کاهش پیدا کرده است. گشتاور این موتور به 310 نیوتن متر رسیده است.

در این موتور از پمپ فشار بالا برای تامین 350 بار در سیستم انژکتور استفاده شده است. ضریب تراکم موتور این خودرو از 9.5 در موتور توربو EF7 کنونی به 10 رسیده است. البته همچنان از ضریب تراکم موتور تنفس طبیعی کمتر است.

در این موتور از دو سیستم موازی زمان بندی متغیر سوپاپ استفاده شده و موتور دارای پمپ روغن متغیر است.

همچنین سیستم خنک کن روغن این موتور نسبت به مدل های قبلی توسعه پیدا کرده است.

محفظه احتراق در این موتور تغییر کرده و کف پیستون ها برای چرخش هوا منحنی شکل شده اند.

محسن اسدی مدیر طراحی ایپکو (شرکت طراحی موتور ایران خودرو) در گفت و گویی اختصاصی به فروشگاه خورشید گفت: فعلا خودرویی برای این خودرو در سبد محصولات ایران خودرو وجود ندارد و قرار است از این موتور در شاسی بلند آینده ایران خودرو استفاده شود.

چالش این موتور نداشتن سیستم انتقال قدرت در شرکت ایران خودرو است که بتواند گشتاور 310 نیوتن متری را پشتیبانی کند.

تامین سیستم سوخت رسانی این خودرو هم بسیار پیچیده است و همچنین برای کار کردن چنین موتوری با بنزین ایران نیاز به تنظیمات پیچیده ای است تا به موتور آسیب وارد نشود.

منبع: بیت ران

به "قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوی ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید